عطوان: دام بزرگ غرب برای بحرین/ آیا منامه بعد از سازش احساس امنیت بیشتری می‌کند؟

عبدالباری عطوان در مقاله‌ای تأکید کرد که عقب‌نشینی رئیس‌جمهور فرانسه از اهانت بی‌شرمانه‌اش ضد پیامبر اکرم(ص) و اسلام کافی نیست و وی باید رسماً از ۲میلیارد مسلمان عذرخواهی کند.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در مقاله‌ای با پرداختن به علت عقب‌نشینی امانوئل ماکرون از اهانت گستاخانه‌اش ضد حضرت پیامبر اکرم(ص) و اسلام تأکید کرد که این کافی نیست و او باید رسماً از مسلمانان سراسر جهان عذرخواهی کند.

بیشتر بخوانید:

عقب‌نشینی ماکرون مقابل موج اعتراضات

در پی خشم مسلمانان سراسر جهان از اهانت گستاخانه «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه علیه پیامبر اکرم (ص) وی  در گفتگو با شبکه الجزیره اظهار داشت که من احساس مسلمانان نسبت به انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام(ص)را درک می کنم، اما انتشار آن ها در نشریه‌های وابسته به دولت نبوده، بلکه در رسانه‌های آزاد و مستقل صورت گرفته است. رئیس جمهور فرانسه واکنش جهان اسلام به اظهاراتش را با "تحریف گفته‌هایش و سو برداشت از اینکه گویی او طرفدار این کاریکاتورها است"، مرتبط دانست.

بیشتر بخوانید:

عقب نشینی های ماکرون ادامه دارد

 اما این عقب نشینی ماکرون در واقع تلاشی برای  متوقف کردن کمپین های تحریم کالاهای فرانسوی بود که در سراسر جهان اسلام به راه افتاده است. اما تنها عقب‌نشینی کافی نیست و رئیس‌جمهور فرانسه باید صراحتاً از ۲ میلیارد مسلمان عذر خواهی کند.

این عذرخواهی بیشتر به نفع خود فرانسه است، به ویژه اینکه زخم ناشی از اهانت گستاخانه آن ضد اسلام هنوز در میان مسلمانان عمیق است.  یک رهبر یا رئیس جمهور عاقل و باهوش باید همواره در بالاترین سطح مسئولیت پذیری رفتار کند، سخنان و مواضع خود را بسنجد و  از هر آنچه ممکن است امنیت و ثبات کشورش را به خطر بیندازد دور شود.

 اما اینجا رئیس جمهور فرانسه متاسفانه به روشی همچون رفتار  رئیس یک باند مافیایی و کسی که به دنبال تحریک جنگ های صلیبی است  و نه رئیس جمهور یک کشوری  که داعیه تمدن و میراث روشنگری دارد ، عمل کرد.‎

آن هم در شرایطی که با بحران شیوع بی سابقه اپیدمی کرونا با ثبت بیش از ۵۰ هزار ابتلا در روز  مواجه هست که منجر به فروپاشی اقتصاد این کشور و سقوط آزاد آن شده است.‎

بیشتر بخوانید:

اوضاع فرانسه همچنان متشنج است

امانوئل ماکرون  که به نظر می رسد قدرت چشمان او را کور کرده  به جای اتخاذ یک تصمیم و تدبیر مناسب در ماجرای معلمی که در اقدامی بی‌شرمانه به اسلام و پیامبر اکرم (ص) توهین کرده بود و اتفاقی که برای او افتاد  با یک رفتار استکباری اقتصاد کشور خود و جایگاه بین‌المللی آن را به مرز فروپاشی کشاند.

اما در این میان  با اشاره به این ضرب المثل که «خیر از درون شر و بدی ناشی می شود» نتیجه اظهارات تحریک‌آمیز ماکرون، اتحاد مردم جهان اسلام یعنی ۲ میلیارد مسلمان در یک جبهه واحد است که همگی در دفاع از دین و پیامبر خود یک‌صدا قیام کردند و هیچ‌یک از اختلافات کاذب فرقه‌ای در این میان جایی ندارد.

شاید موضع ملت شریف کویت که از همان لحظه پرچم تحریم کالاهای فرانسه را برافراشتند یک پیام روشن  نه تنها به ماکرون بلکه همه رهبران غرب  که همواره درحال توطئه‌چینی علیه اعراب و مسلمانان با هدف بی‌ثبات کردن آنها هستند، بود.

این اقدام ملت کویت منجر به مسدود شدن مبادلات تجاری میان این کشور و فرانسه که سالانه به ۲۱ میلیارد دلار می رسید شد و اگر این دایره گسترش یابد حدود ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه کشورهای خلیج فارس که تنها در فرانسه هزینه می‌شود برای پاریس از دست خواهد رفت.

با ادامه تحریم کالاهای فرانسوی این عدد همچنان بالاتر می رود زیرا آنچه بیشتر از همه موجب نگرانی و آزار کشورهای سرمایه داری غربی می‌شود ضربه زدن به اقتصاد آنهاست.  شاید به همین دلیل است که رئیس جمهور فرانسه با تلاشی ناامیدانه برای مهار این بحران و کاهش خسارت‌ها روند تدریجی عقب‌نشینی از اظهارات تحریک‌آمیز خود را آغاز کرده است.

نویسنده این مقاله در پایان تاکید کرد که امانوئل ماکرون گناه بزرگی علیه اسلام و مسلمانان سراسر جهان مرتکب شد و نژادپرستی و کوته بینی او در سیاست‌هایش شکاف بزرگی در روابط فرانسه با جهان اسلام ایجاد کرد که ترمیم آن سالهای  زیادی طول خواهد کشید.  بنابراین اولین و مهمترین گام در این زمینه عذرخواهی رسمی و صریح ماکرون از مسلمانان است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس